Myten om Kasselbakkene

Frykten for Kasselbakkene er legendarisk. Slipp frykten, behold respekten så kommer du trygt opp og ned bakkene på A7 mellom Göttingen og Kassel.

5-8 % er ganske bratte bakker – også for norske forhold.

Tørre fakta først. Bakkene holder 5- 8 % stigning og de varer rundt 50 kilometer. Når du kjører fra Danmark, så kan du holde det samme giret hele tiden. Når du må ned i gir, da har du kommet til Kasselbakkene. Verre er det ikke. Om du kjører på A7, da. Det er en forutsetning…

Jeg vil si at bakkene kanskje er skumlere for dem som ikke på forhånd har hørt om dem. Særlig i Danmark har jeg på diverse forum sett frykt for disse bakkene. Jeg tror ikke jeg har sett noen bakker som en gang ligner på disse i Danmark – i Norge har vi mange.

I Norge er de bratteste vegene 12 %, men ikke på motorveg. Normalt er stigningene her nede under 3-4 prosent. Hva som er spesielt med disse bakkene, er at » aldri tar slutt». I gamle dager var de et mareritt, både for vogntog og biler med campingvogn – og bobiler for den saken skyld. I dag klarer du å holde flyten i 80 km/t med en brukbart motorisert bil. Selv har jeg kun erfaring med Ford Mondeo med 130 hester og 175 hester (320 Nm og 400 Nm) . Den første klarte fint å trekke vognen på 1600 kilogram opp bakkene i god flyt.  Med 175 hk klarer jeg også å kjøre forbi og må holde igjen på gassen. Da jeg kjørte med Skoda Octavia med 1,6 75 hestekrefter bensin og 300 kg Camp-let bak, måtte jeg gire ned til 3. Det samme med Toyota Avensis 1.6 110 bensin.

Slik ser bakkene ut rett før Kassel. Med campingvogn på slep merker du dem godt.

I disse bakkene er det ekstra viktig å se langt fram. Vogntog mister ofte farten her, i alle fall kanskje ned til 60 km/t om de ikke har de større motorene. Det betyr at du bør legge deg ut i midterste felt i tide. Havner du ned på 50-60 km/t, blir det en større jobb å komme seg opp igjen i hastighet. Disse bakkene er nemlig lange og seige.

Uansett Tempo 100 godkjenning: Det er utfor du skal ha den riktige respekt. Når du kjører opp bakkene, strekkes vogntoget. Når du kjører ned, dytter campingvognen på og vil forbi. Derfor gjelder det også å ha forståelsen av at du ikke kan kjøre så fort du vil. Når du kjører forbi andre store kjøretøy – inkludert andre campingvogner – kan du få turbulens. Når du allerede er i nedoverbakke, vil grensen for når du går i sleng være betydelig lavere enn da du kjørte opp bakken. Kanskje går det godt og du slipper med skrekken, men kanskje går det også riktig ille.

Her er det bakke etter bakke. Noen av dem har svinger i bunnen før de stiger igjen.

Hvis du likevel skulle velge å kjøre utenom disse beryktede bakkene, så er det et svært godt alternativ i  B27. Sving inn i Göttingen og ut på A7 igjen etter Kassel. Dette er vegen som lastebilsjåførene brukte som avlasting fram til 90-årene og motorene ble bedre.  Denne vegen er også identisk med Kirsebærvegen og er i seg selv en flott tur. Før muren falt gikk vegen også så tett opp til grensen mot det gamle Øst at du kunne se vaktposter.

Når du kjører i lange bakker, husk at bremsene kan gå varme. I nedoverbakke vil bremsene på campingvognen også gå på om du slipper gassen. Gjør det derfor til en vane ned disse bakkene å gi et «umerkelig» trykk på gasspedalen slik at påløpsbremsene går av.

Ta hensyn til skiltene…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.