Campingvogn på Autobahn

Redd for å få sleng på campingvognen? Det skal du ikke. Men ha respekt for motorveiene.

Jeg glemmer aldri min aller første tur med campingvogn på tyske motorveier. Det kunne like gjerne ha skjedd i Norge, men akkurat denne episoden var mellom Lübeck og Hamburg på A1.

De første 800 kilometerne på turen var gjort unna. Målet var helt i den andre enden av Tyskland, 1 000 kilometer lenger ned ved foten av alpene. Siden jeg var godt vant med å kjøre på kontinentale motorveier, hadde selvtilliten steget litt for hver kilometer etter at vi svingte ut på veien hjemme. Det kunne ha blitt skjebnesvangert.

Husk at du egentlig ikke er så stor selv om du synes vogntoget ditt er langt og høyt…

Med Tempo 100 godkjenning visste jeg godt at jeg lovlig kunne legge på litt ekstra. A1 var på dette tidspunktet ikke spesielt godt vedlikehold, den uendelige rekken av vogntog forklarte slitasjen. Vogntoget foran oss holdt så vidt over 80 kilometer i timen, derfor ble jeg fristet til å kjøre forbi. Det hadde jeg gjort flere ganger på turen tidligere, derfor var alarmberedskapen satt ned til grønt nivå.

Blinklyset går på, jeg svinger ut. Forsiktig presser jeg ned gassen og kjører opp på siden av semitraileren. Farten er 90 km/t, min ekvipasje ligger fjellstøtt. Det er da jeg oppdager det, umerkelig har bilen min sneket seg nærmere vogntoget. Jeg lirker forsiktig på rattet. Ingenting skjer. Jeg sitter fast. Inne i hodet henter jeg fram alt jeg har lært, jeg forstår at om jeg svinger hardere på rattet, risikerer jeg å få sleng på campingvogna. Hvis jeg gir gass og fortsetter forbi ham, vil jeg med stor sannsynlighet få sleng i det den usynlige kraften gir slipp i det samme øyeblikket baklysene kommer forbi.

Når du kjører forbi vogntog, hold god avstand sideveis. Ikke drei hardt på rattet om du føler du sitter fast. Bruk heller bremsepedalen.

Han redder meg. Sjåføren i den store lastebilen forstår situasjonen og slipper seg ut til høyre – ut over den hvite linjen. Jeg er fri.

Før sesongen 2019 starter, har jeg rundt 80 000 kilometer med tilhenger bak meg. Kun en eneste gang har jeg fått en skrens på tilhengeren. Det gikk bra – du kan lese om det her. Men episoden utenfor Hamburg har lært meg å ha respekt for de store. Jeg har sett flere med campingvogn gå i pendel, så ille har det vært at jeg ved flere anledninger har måtte bremse for å slippe å bli en del av en ulykke. Verst var det utenfor København en gang. Jeg lå i midterste fil da en med campingvogn kjørte forbi meg. Han fortsatte forbi vogntoget foran oss da det kom en toetasjes buss i hundre pluss på utsiden. Når bussen kommer opp på siden av ham, er det liten avstand i mellom dem. I det bussen er forbi, slipper den tak i vognen som reagerer med å pendel inn mot vogntoget. Og tilbake.

Puss kula ren!

I den tredje pendelsvingen går vognen opp på ett hjul, smeller ned og repterer mot den andre siden. Den svinger voldsomt, sjåføren bremser og klarer å få kontroll på den igjen. Tilsynelatende fikk den ingen skader, med det skulle vært interessant å se hvordan det så ut inne i den vognen. Vridningene opp på ett hjul var så kraftige at det sannsynligvis har blitt noe skader inne i den.

Selv en varebil som den du ser her ved siden av semitraileren, kan gi deg sleng om du ikke er oppmerksom.

Jeg har i alle fall lært meg at jeg alltid holder god sideveis avstand til dem jeg kjører forbi. I Tyskland og sydover kan det godt være hundrevis av trailere i løpet av en dag. Skal du kjøre forbi dem alle, blir turen slitsom, fordi du må passe på hele tiden. Kjører du seinere enn de store, opplever du det samme, bare motsatt vei. Hvis noen starter forbikjøring av meg med stor bil, hender det ofte at jeg bremser dem inn, slik at jeg slipper å ha dem liggende på siden i kilometervis.

En annen situasjonen jeg har blitt overrasket over, er om en ambulanse kjører forbi i stor hastighet og ikke holder avstand sideveis. Flere ganger har jeg fått en rystelse i det de passerer. Likeså med bobiler som ikke har vett til å holde god avstand sideveis. Fordi de er store og høye, lager de mye av det samme trøbbelet som et vogntog. I tillegg er farten gjerne høyere, slik at du har kortere tid på å reagere.

Alt dette som står her, er argumenter for å være nøye med stabiliteten på vogna: Gode dekk, gjerne stive C-dekk, riktig lufttrykk, en friksjonskobling som er rengjort, ikke sykler på bakveggen, god vektfordeling og respekt for sidevind. Selvsagt er det nødvendig med gode støtdempere også.

Viktigst av alt er likevel respekt for vekt og fart.

Antiskrens på campingvogn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *