Sykkel på draget

Jeg trodde noe av det enkleste med kjøp av campingvogn, var å gå til anskaffelse av sykkestativ. I virkeligheten er det noe av det vanskeligste…

Sykkel på draget går stort sett veldig greit, men det er en fordel å ha et som kan legges ned.

Ok, noen gjør ting lett, andre gjør det vanskelig. Og atter andre skikkelig vanskelig. Jeg er redd jeg hører til den siste kategorien. Fordi vi bestemte oss i august i 2006 for en vogn som skulle leveres i mars 2007 fikk jeg ekstra tid til å fundere.

Ekstra armer i ulike fasonger finnes mange av, det kan gjøre det mye lettere å dra på tur.

Opprinnelig ønsket jeg et fabrikkmontert stativ bak, men Fendt anbefaler ikke lenger å ha stativene der. Ei heller gjør Al-ko det. Undersøkelser viser at vogna lettere går ut i sladd – når den kritiske hastigheten med bakmontert sykkelstativ.Stativet kan legges ned Naivt tenkte jeg at det er jo bare å øke kuletrykket, men det er det ikke, i følge dem som har greie på det.

Jeg siterer en av debattantene på Campister Imellem hos DCU:
Besvaret af: Cyrano     Oprettet: 25/09-2005 – 23:17 

«Til Henrik!
Som de andre skriver, så har fysikken lært os noget om vægtfordeling og pendusvingninger. Det er da heldigvis sådan, at de fleste gange går det godt, men forsikringsselskaberne kan sikkert berette om flere ulykker på den konto. Tyngdepunktet kommer til at ligge højere, hvis man bare læsser foran og bagpå. Det giver ustabilitet. Du kan selv prøve med en lang pind eller kæp at hænge noget tungt på i begge ender, og selvom du kan holde balancen, så skal der ikke mange svingninger til at det begynder at blive svært. Derfor burde de forbydes, som andre skribenter er inde på.
Rigtigt er det dog også, at mange ikke pakker deres campingvogn hensigtsmæssigt. Det er ufatteligt, hvad man mener man skal have med på en campingtur. Samtidigt skulle man se mere på trækvognen. Hvis bagenden er for blød, giver det også uro, og her kunne mange ting vindes, hvis folk gad ofre lidt ekstra på deres undervogn, så de ikke «hang med røven» når de kører. Dog er det en direkte misforståelse når du skriver, at det er ufarligt med bagmonterede cykelstativer. Eller spørg eksperticen, DCU eller FDM. De er kun en telefonopringning væk.»

En ekstra lang arm med ledd er uvurderlig!Dette er en av grunnene til at jeg har det foran. Derfor måtte det bli et Fiamma Pro stativ, sammenleggbart. Jeg skulle ønske gasslokket på Fendt også var til å dra rett opp, da hadde det ikke vært noe problem. I dag går det med nød og neppe å legge ned syklene og få opp kassen – men ikke helt. Men betydelig bedre enn om de ikke var til å legge ned…

Den største ulempen med dette stativet, var at vi aldri helt fikk festet ordenlig sykkel nummer to. Min sykkel er en 24», derfor er den ikke bare litt vanskelig, men håpløs å få festet på stativet. Rett nok går det, men det er umulig å få ramma til å gå helt inn i festet. Det holdt de første 2000 km nedover mot Sveits, men i Chur kjøpte jeg den regulerbare stangen du ser på bildet. Jeg fatter ikke hvorfor den ikke er  alminnelig hyllevare i Norge når den finnes i en liten by i en trang dal i Sveits…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.