Tips om vintercamping

Hva skal til for å campe om vinteren – er det nødvendig å selge både hus og bil for å få råd til en vogn som kan brukes i kulde?

Truma leverer også slike små slanger som kan sette på de store. De gjør underverker!

Det er liten tvil om at noen vogner er bedre egnet enn andre til å bruke på vinteren. Men myten om at nordiske vogner er en nødvendighet for vintercamping er nettopp det: En myte.

Denne må du sørge for at er helt tom.

For hvordan kan østerrikere,italienere,tyskere, sveitser,liechtensteinere, og franskmenn overleve vintercamping i alpene om det ikke er mulig i kontinentale vogner? 

Uansett hvordan vi liker det, vi her nordpå er en stor smule arrogante som hevder at det eneste som er bra er det vi selv har. Selvsagt er det noen løsninger som er gode på svenske vogner (finske og norske finnes jo ikke lenger, Bjølseth er ute og andre finske er sendt over grensen til Sverige).

  Helt klart er det flere av de nordiske som er bedre isolert, men mye av det kan bøtes på med mer fyring. Du kan faktisk bruke rett så mye gass for de til dels betydelige ekstra summene du må gi for de nordiske. 

Kranene tømmer du til høyre og venstre, gjerne blåse litt inn i krana etter at det har sluttet å dryppe.

Luftvarme – som regel Truma  på nyerere vogner – fungerer utmerket på vinteren. Men her skal du også følge med på hva du kjøper, spesielt om du kjøper brukt.  Truma standard fra en tysk leverandør vil kun være med gass, gjerne med 3,5-6,0 kw. Det er bra, men blir dyrt. Derfor er det en avgjort fordel å ha et UltraHeat element i tillegg. Dette er rett og slett en varmekolbe i tillegg – på 2 kW.

Varmen fordeles rundt i vogna med luftslanger. I tillegg til hovedslangen, kan det gå mindre slanger som fordeler luft fra hovedslangen og for eksempel opp langs veggene. Boksen du ser på bildet er en Truma varmtvannstank. Den er på rundt 5 liter og er koblet med luftslangen i midten. På den måten vil du få en viss oppvarming av vannet også om du ikke har tilgang på strøm. Hovedpoenget med å vise bildet er likevel er å vise vannledningene som ligger på luftslangen. På det viset unngår du at vannet fryser i vognen.

MEN: En god regel er å vente med å fylle vann på vogna til du har fått varme i den. Legg også merke til de fire kranene på sidene av varmtvannet. Når du skal forlate vogna i kuldeperioder, må du åpne for disse ventilene slik at tanken tømmes. Gjør du ikke det, kan du kjøpe med deg en ny tank når du skal i vogna neste gang. ( Finn også ut om du har flere vannkraner i vogna. På denne er det for eksempel også et sett kraner til på motsatt side. Årsaken til det er at vannledningene ligger rundt bagasjeluka, slik at det blir en «oppoverbakke» på slangen.Da får du tømt ut vannet som står i slangen også)

Tøm også vanntanken helt. Kjør alle krannene i vogna helt tomme – vri til begge sider slik at du er helt sikker på at vannet er ute av krana. Vil du være helt sikker, kan du også legge munnen rundt krana og blåse for å få de siste vannperlene ut av armaturen.

Spillvannet har jeg på min vogn aldri hatt noe problem med å la gå ut på vanlig måte under vogna. På noen vogner kan det vissnok være et problem at noe vann blir værende igjen i rørene midt under.  Det kan løses ved å koble fra avløpene.  Uansett er det en god regel å aldri slutte med oppvaskvann eller kraftig skummet vann. Om skummet blir igjen i avløpet under vogna og fryser, kan det bli en real propp. Spyl litt i rørene etter å ha tappet ut såpevann, så reduserer du risikoen for det.

Dette ser veldig kaldt ut…

Noen vogner har innebygd spillvannstank, men har du ikke det bør du tenke deg om før du setter noe under vogna. Bruker du en tank kan du få en ufordring med å tømme den. Jeg bruker rett og slett et 20 liters murerbøtte. Fryser den, tiner det raskt med litt varmt vann slik at du får tømt ut vannet der det skal være.

VIKTIG! Husk alltid å luft mens du sover. Først og fremst fordi at du da får vekk den fuktige luften. Lufter du ikke, kan du starte hver morgen med å tørke duggen av alle vinduer. Bruker du gassovn skal du uansett alltid ha lufting i vogna, selv om det er tvangslufting i den. Rett nok henter en riktig vogn frisk luft under vogna og spytter røyken ut over taket, men det skader aldri å være forsiktig nok. Det er sjelden propanen som er årsaken til ulykker med vogner, faren er veldig mye større for at det går galt med kullos. Derfor må det være lufting når gassen brenner.Se mer om gass på vinteren her!

Se mer om gass på vintercamping

Du gjør deg selv også en stor tjeneste om du måker av vogna hver gang du bruker den. Når du varmer opp vogna over en dag eller to vil snøen smelte nærmest taket, selv om du ikke ser det. Straks varmen er vekk vil dette fryse igjen, og da får du en skikkelig iskake der oppe. Det er også lettere å måke vekk snøen fra sidene med en langkost når snøen er smeltet i bunnen.  Men skal du absolutt opp på taket blir det mye glattere når snøen smelter, naturlig nok.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *