Ødelagt natur ble vakkert

Ejerslev er et slikt sted som du nesten garantert ikke har hørt om. Her bærer naturen preg av industriell drift, men har likevel blitt forvandlet til noe vakkert.

Her ser du ganske tydelig det øverste laget av jordsmonnet

Du er på øya Mors i Limfjorden, rett utenfor byen som Aksel Sandemose brukte som inspirasjon til sin Jante. Altså Nykøbing. Du finner denne lille plassen kun om du leter, eller gjør som meg å kjører på en vei du ikke visste hvor går. Plutselig var jeg der.

Det er akkurat slik jeg elsker, kjøre helt uten mål, men med masse mening. Etter at jeg hadde vært på Hulhøj og Feggeklit . Det var en slik dag hvor jeg absolutt ikke hadde noen tanker om hvor jeg skulle.

Derfor ble jeg lokket til å kjøre mot Ejerslev. Der er det en kirke og noen hus, ikke noe mer. Likevel kjørte jeg ikke rett fram, jeg så et skilt som viste meg mot Ejerslev havn. En smal vei, så smal at jeg tenkte at dette kunne ikke være noe spennende. Men jeg fortsatte. Vel framme så jeg kun en parkeringsplass og noen trehus. Fordi været var flott og Limfjorden tiltrekkende, gikk jeg ut.

Slik møtte lagunen meg først etter at jeg hadde parkert bilen og trodde her ikke var noe å se på.
Ryggen som med litt fantasi ser ut som en miniutgave av Besseggen.
Skrenten er stupbratt ut mot Limfjorden. Her ser du også Feggeklit i bakgrunn.
Vise hvordan det ser ut inne i Danmark - i alle fall her  ved Limfjorden.
Nærbilde av jordsmonnet. Er det rart at teltpluggene ikke vil ned og at regnvannet blir liggende i plenen?

Da så jeg det. Ikke småbåtene, de interesserer meg lite. Men en skrent. Steil skrent. Turen fra parkeringsplassen til skrenten er ikke mer enn et par hundre meter. Synet var merkelig. Steil skrent på begge sider av en haug, nærmest en egg. Mors lokale Bessengen, bare mye smalere og mindre. Og ikke i det hele tatt fjell.

Et skilt i starten av stien forteller at rundturen rundt lagunen er omtrent halvannen kilometer. Jeg ser at den stort sett går helt flatt, dermed hadde jeg ingen gode grunner til ikke å gå videre.

Opp igjennom årene har jeg vært en del i Danmark, men først de siste par årene på Mors i Limfjorden. Fra campingplassen i Thisted har de bratte skrentene fasinert meg. Aldri har jeg helt skjønt hva de består av. Nå vet jeg det. Har du hørt ordet «moler» før? Det er en jordart, dannet av skallet til kiselalger i eocenepoken relativt tidlig i tertiærperioden. Med en geologs øyne blir det 33-56 millioner år siden.

Ejerslev havn – lagunen med terskelen ut mot Limfjorden til venstre

Min dag i Ejerslev er bare varm for november, egentlig er det bare en håndfull varmegrader. Da dette området ble dannet, var det derimot svært varmt. Flere steder var det vulkansk aktivitet i Norskehavet. Spor av dette finnes både her og ellers på Mors. I følge de som har greie på det, skal det på Feggeklit være så mye som 146 lag med vulkansk aske. Inne i mellom her er det også mors.

Siden jeg ikke er geolog, har jeg ikke høy kunnskap om temaet. Tross alt har jeg bare tatt to svinger til venstre i stedet for å kjøre rett fram og havnet her kun på grunn av min godt utviklede nysgjerrighet. Og jeg har lært hvorfor det er vanskelig å få teltplugger ned i jorden i denne delen av Danmark. Jeg har også lagt merke til at det blir veldig bløtt på plenene når det regner kraftig, nå skjønner jeg hvorfor. Det er nemlig kun et tynt lag med humus på toppen av moler og disse nesten steinharde lagene med masser. Det ser du godt på bildene.

Lagunen ved Ejerslev havn er tilrettelagt for publikum først i seinere år, nærmere bestemt i perioden fra 2012-2015. Har du lyst til å se om du kan finne den samme gleden som meg, så er adressen Utkærvej 10, 7900 Nykøbing Mors og du kan lese litt mer om du trykker her.

Er du i området så er også Jesperhus blomsterpark en attraksjon vel verdt å besøke.