Ta bussen i Venezia

Still om hodet. Glem busser, riv hjula av dem og sett dem på vannet. Da har du vannbussene i Venezia. Tenk at veiene er kanaler og både buss og trikk er båter. Da går alt så meget bedre…

 Italia virker veldig avslappet, første øyekast. Selv om lover og regler synes å være mer veilledende enn definitive, så vil du merke det om du ikke følger reglene på feil tidspunkt. Som om du tar en vapporetto uten å betale. Da risikerer du å få en kjempebot, i alle fall betydelig større enn det det koster med noen dagers billett.Moralen er enkel: Kjøp billett…

Disse båtrutene er nå døpt om til det samme, men med punktum mellom tallene.

Bor du på en av de store campingplassene  på Cavallino-halvøya, kan du kjøpe biletter der som inneholder alt du trenger. Men du sparer noen euro på å kjøpe billettene på de offisielle billettstedene. I tillegg til ordinær enkeltbillett, kan du kjøpe billetter som varer 12 timer eller mer. Skal du være i byen lenge, kan du kjøpe for en hel uke. Billig er det ikke, sommeren 2011 kostet en tolv timers billett 16 euro. Deretter blir det forholdsvis billigere jo lenger varighet billetten har.

Dette kalles også for vapporetto av mange, men er egentlig en motoscafo. Altså en litt større motorbåt.

Som på toget har billetten ingen verdi om den ikke er stemplet. Når den er stemplet trenger du bare å holde den foran billettleserne, slik som på undergrunn og busser i andre store europeiske byer. Jeg er fremdeles ikke helt sikker på om det ere nødvendig å lese hver eneste gang jeg går ombord i en ny båt, men praktiserer likevel å gjøre det. For å være på den sikre siden.

Billettleser

Fordelen med halv og heldagsbillett er at du kan hoppe på en båt når som helst. Billettene gjelder for alle båter det står Actv eller LN på. Det går også noen få andre båter i Venezia – blant annet til flyplassen Marco Polo. Her må du løse egen billett.

I Canal Grande har du vapporetto 1. Denne reiser som  en melkerute og stanser på absolutt alle rampene i hele kanalen. Dette er båten du tar for å oppleve kanalen på sightseeing. Du sitter lavt i en båt – som om det skulle være en gondol, men til en brøkdel av prisen. Du kan med fordel prøve denne båten. Når du har kommet til jernbanen, kan du ta nummer 1 tilbake –  men du må ut av båten og inn i en annen tilsvarende på andre siden av kanalen. Da går båten helt til Lido.

Tar du nummer 2 får du en litt raskere tur. Denne kan du også ta helt rundt via havnen tilbake ttil San Marco – Markusplassen.

41 og 42 er rutene som går til Murano og Burano. Husk bare at ulike tall går mot klokka mens likt tall går med klokka. Det kan derfor bli ulidelig langt om du hopper på feil retning. 51 og 52 går også til Lido.  Vil du videre fra Burano til Torcello, må du bytte båt på Burano. På sommeren er det i kke nødvendig å se når båtene går, de går hele tiden. Rett nok risikerer du å vente en halv times eller to på Torcello, men det er flott natur å se…

(Disse rutene er nå døpt om til 4.1; 4.2; 5.1 og 5,2)

Dette er nummer 1, direkte fra Lido til jernbanen – opp hele Canal Grande

Holdeplassene i Venezia er like overalt. Det er også litt av hemmeligheten med å oppdage disse øyene. Gå akkurat der hvor. du vil, vet du ikke lenger hvor du er, gå mot sjøen eller en av de store kanalen – der finner du alltid en holdeplass som tar deg med til San Marco. Derfra fører alle veier til Rom…

Når du reiser rundt i denne eventyrlige byen, finnes det også en måte til å komme over til motsatt bredd av kanaler. Nemlig med traghetto. Ordet betyr ferje og er ingenting annet enn en gondol som tar deg fra side til side. Det koster en eller to euro å prøve. Dette er også en billig måte å prøve gondol på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.