Mover har en ulempe – den spiser nesehjulet ditt…
Nesehjulset etter 25 000 kilometers bruk av vognaDette er nærmest for et luksusproblem å regne. For dette hjulet har tross alt tålt fire års solid bruk. Men kanskje burde jeg ha byttet litt tidligere.Og det nye hjulet som er satt på – originalt Al-ko det også – er ikke synlig slitt etter ett år…
Poenget må være at har du fremdrift på hjulene til campingvogna di, bør du følge med på slitasjen til nesehjulet. Og du bør velg et nesehjul som tåler en trøkk. Presset kan nemlig bli nær enormt!

Her ser du nesehjulet i sand i Italia. Kreftene som drar vogna opp er faktisk ikke småtterierJeg har aldri målt trykket mot nesehjulet når vognen går for egen maskin, men jeg har normal et trykk nær 90 kilo ordinært. Slik blir vogna super stabil, så lenge bilen fikser det er det ålreit. Men det betyr også at vogna får skikkelig press ned mot nesehjulet om du bakker opp en bakke.
I gårdsplassen min hjemme, er det asfalt. På asfalten er det alltid noen småstein. Disse små steinene finner like sikkert veien fram til nesehjulet. Der borer de seg inn. Når hjulet blir tvunget til å svinge, blir det skikkelig trykk inn, samtidig som de små steinene sprenger i gummien. Slik blir hjulet slitt.
Som du ser på bildet fra Italia, er verden brutal mot nesehjulet. Her ble hjulet boret nesten ned til akselen mens jeg kjørte vogna fram fra plassen. Slikt blir det press på. Det sier seg selv at med en vogn på 1600 kilo, så blir det også skikkelig press på selve stanga til nesehjulet. Dette er hjul og stang som er montert standard på Fendt fram til 2010. I 2011 kom det nytt hjul, det samme som du ser lenger nede her.

Det nye hjulet har mer massive sidevegger i gummi, slik at det kanskje blir litt mer å slite på. Jeg har vurdert gummihjul med luft, men fikk det ikke til å passe i gaffelen. Dessuten har jeg ennå ikke hatt et trillebår som lufta ikke har gått ut av dekket på. Og uten luft er det neppe morsomt å trille campingvogn.
Nytt hjul med mer gummiDet er viktig med bredt hjul når du har mover. Det flyter litt bedre på toppen av overflaten, men det kan være en fordel med et hjul som har buet bane, slik at du får en tynn stripe å kjøre på når underlaget er flatt – slik som på hybriddekk til tråsykkel.
Det finne også fra Al-Ko en stang med fjæret aksel med vekt. På min stang er vekten i toppen, slik at jeg har ikke noen spesiell glede av den til annet enn en indikasjon på vekt. Med Al-Kos stang er vekten en fjær i bunn, som også gjør at nesehjulet fjærer når du triller. Det vil bli det neste jeg vil prøve – når jeg finner en unnskyldning til å bytte.
I 2017 byttet jeg til slikt Al-Ko hjul, det er faktisk riktig godt. Fjæringen gjør at vogna beveger seg bedre i ulendt terreng. Har du en unnskyldning til å bytte, så ville jeg gjort det. I alle fall om du bruker mover.
Nå etter å ha benyttet det nye hjulet i over en sesong, er det bare en ting å si: Det er ti ganger bedre enn originalhjulet. Har du hjul som over og bruker Mover – bytt hjul!