Overnatting på Autohof

Spørsmålet er sikkert et av de mest spurte på Internet: Kan vi overnatte på rasteplasser? Mitt svar er er like klokkeklart: NEI!  Men Autohof kan fungere fint.

Autohof er i stor grad trygge – her bor lastebilsjåførene ogsåTrygg behøver du ikke være noen steder, men sjansen for at du skal bli utsatt for noe, er mindre på campingplasser eller Autohof.  Rasteplasser bør du ligge langt unna med mindre du skal raste.  Jeg bruker ikke her noe energi på å fortelle hvor det er lov, bortsett fra at de i svært mange land rett og slett ikke er tillatt. I de årene jeg har campet, er det faktisk E6 nedover i Sverige som er den strekningen som har hatt flest ran.

Parkerer du sammen med vogntogene er sjansen stor for at noen av dem starter og kjører midt på natten.

La oss begynne med en definisjon. Rasteplasser finnes på Kontinentet i flere utgaver. Vi har dem som er tilnærmet like våre.  I Tyskland er de merket med «P».  Der er det ofte en enkel do, andre ganger rett så moderne fasiliteter, men dog enkle. Se etter noen som tar i mot betaling – det koster ikke stort Enkelte er av en slik beskaffenhet at du vil være glad du har med deg din egen do – andre er helt supre

Betal i Boden…

Dernest er det de store rasteplassene med spisesteder. Her er det ofte atskilt bensinstasjon og restaurant/veikro.  De kan være svært store – særlig på de største veiene som A7, A1 og A3 i Tyskland.  I Italia er regelen at er du litt sulten, så stanser du med en gang. Det kan bli lenge til neste rasteplass.  Noen steder er det skiltet hvor du skal kjøre med campingvogn og bobil. Og har du kun bil – så hold deg langt vekk i fra parkeringsplassene til dem som trenger lang plass. Samtidig bør du forsøke å ikke irritere deg over dem som har tatt plassen du skulle hatt. Det eneste du oppnår er å få ødelagt dagen.

Noen Autohof har egne plasser for campister

Du står mellom trailierne, det bråker, men gir også litt mer trygghetSå er det autohof  Disse er i utgangspunktet ganske like de store rasteplassene, men de er skiltet med sitt eget skilt. I tillegg er de gjerne dratt litt vekk i fra motorveien, typisk en kilometer eller to.  Dette er plasser som ofte er bevoktet, uansett må du betale noen få slanter for å få overnatte. Til gjengjeld er dette billetten din til toalett, dusj og som regel en veikro. Ofte får du pengene igjen om du løser inn billetten i restauranten.

Hysj! Noen sover!

Jeg har opplevd at det har vært egne områder for campister. De har sin fordel ved at det er mindre støy. I alle fall mindre støy fra de store bilene. Det er ikke ofte jeg har benyttet slike plasser, men dem jeg har sett har vært bra.

Ta kontakt med noen du ser der, ser du ikke betjening, en liten bu eller noe annet – snakk med en lastebilsjåfør eller gå inn på veikroa og spør.  du bør ha betalt gebyret!

Det koster noen få euro, ofte får du dem igjen om du kjøper noe på stedet.

Legg bilen i en knekk om du ikke får bedre plass enn her – husk du skal ut igjen etterpå…Dette bildet til høyre er tatt på en normal veikro – du blir ikke mest populær med slik parkering…  Men skal du først gjøre det, tenke på at du skal ut igjen. Legg bilen i en knekk, slik at du er halvt på vei ut igjen.  Ofte er det en fordel å parkere lengst mulig vekk i fra veikroa eller bensinstasjonen – da er det færre som gidder å parkere deg inne!

Og husk: Vær rolig rundt vogntoget eller bobilen din. Her er det andre som sover også! Mange har kjørt svært langt – som disse russerne her. Rett ved siden sto en parkert bil fra Kypros – og vi alle sto utenfor Potsdam.

Rasteplasser anbefaler ikke vi noen å sove på. Uansett, når du parkerer med vogn husk du tar mindre plass om du legger ekvipasjen i knekk. Og det blir litt lettere å komme ut igjen…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.