Frykt ikke disse veiene

Redd behøver du ikke være, men behold respekten. Hovedprinsippene langs landeveiene både i Europa og USA er ganske likt Norge. Bortsett fra farten og mengden biler.

Ta en titt til på bildet over. Egentlig bør det være barnelærdom som sjåfør, men jo større veiene blir, jo viktigere er det å huske på det. Særlig når du ikke er kjent. 

Kjører du ikke ordentlig, får du stifte bekjentskap med noen av disse.

Veien over har som du ser tre hovedfelt og ett  avkjøringsfelt. Legg merke til skillestripene mellom BMW-en og  Mercedesen og ditto mellom mercen og lastebilen: Begge stripene er like brede. Stripen ytterst til høyre er derimot vesentlig bredere. Og det skal du bite deg merke i. Fordi skal du ikke svinge av hovedveien, så holder du deg til den siden av stripen som du ikke svinger av. Som regel er det til høyre, slik som her, men i de riktig store kryssene – i Tyskland «Dreiheck», eller i USA gjerne Fork (gaffel). Da splittes motorveien opp i nye veier.

Elbtunnel før veien ble bygd om her på A7 før Hamburg.



Følger du med på stripene, så minimerer du sjansene for å havne et sted du ikke har lyst til og kjøre… På det neste bildet med tunnelene ser du det liknende med stripen til høyre. Her er det en annen vei som kommer inn på A7 som bilen kjører på. Det er også et greit signal å bite seg merke til, for her kan du plutselig få en bil i høy fart på innsiden. Eller en på begge sider samtidig.



Kjører du gjennom Jylland på E45 vil du oppleve denne tunnelen gjennom Hamburg. Trafikken kan være tett, men du kommer fram før eller siden…


Når et vogntog passerer deg, er det når det har kommet så langt som her, du kan komme virkelig ut og kjøre. Da kommer det ofte et skikkelig sug som trekker vogna di mot venstre.



Eller høyre om det er du som kjører forbi. Normalt går det veldig bra, men det er viktig å ha tanken på det i bakhodet.  Jo tettere du ligger opp mot stripen mot det kjøretøyet som passerer deg eller du passerer, jo større blir kreftene. Dessuten får du mindre mulighet til å korrigere deg ut av situasjonen.


Vogntog i EU-landene er i dag plomberte til hastigheter på cirka 85 km/t – effektiv hastighe. Det betyr at speedometerhastighet gjerne ligger rundt 95 km/t. Jeg skal ikke oppfordre noen til å bryte fartsgrensene, men det er ganske lett å tenke seg at dette er en ypperlig fart å holde. Kjører du seinere enn vogntogene, dundrer de forbi hele tida. Kjører du fortere, må du kjøre forbi hele tida. I begge tilfeller betyr det ekstra stress. Enten får du trailerne helt inn i stussen din, eller så får du en hale illsinte personbiler.

Det kan være morsomt og tenke at fart er gøy på motorveiene, siden det i stor grad fremdeles er fri hastighet. Jeg har vært heldig og fikk kjøre noe på de tyske veien tilbake til 80-åra og tidlig på 90-tallet. Den høyeste hastighet jeg noen gang har vært 250 km/t på speedometeret (selvsagt uten campingvogn, ellers hadde jeg ikke kunne skrevet dette nesten tyve år seinere…) Jeg kan love at det er hundre ganger mer slitsomt enn å kjøre med campingvogn!

Pauser er lurt å spandere på seg selv. Vi kjører sjelden mer enn 1,5 timer mellom hver stopp. (men stopper kanskje bare fem-ti minutter for å strekke ut)
Veiene er stort sett som dette – eller med flere felt.

To ting til du bør legge deg på minnet: Nemlig om du glemmer en avkjøring eller om uhellet er ute. Glemmer du avkjøring, så ikke forsøk og hive deg tilbake.  Husk at farten kan være avsindig høy, om ikke du har en bil som går i 300 km/t, så er det faktisk andre som har det.Dessuten er det ingen tvil om at du får en solid bunkel om du får en inn i sida som kjører i 170 km/t også.

Likeså, får du stans. Gå aldri ut av bilen på motorvei!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.