Bru har tjenestegjort i 2 000 år

Denne brua har opplevd mer enn de fleste. Julius Caesar var nylig drept da brua ble konstruert. 2 000 år seinere kjører det biler på brua hele døgnet.

Brua bærer alderen godt.

Og det skjedde i de dager at det utgikk en befaling fra keiser Augustus at all verden skulle innskrives i manntall. Mens Josef og Maria dro fra Nasaret til Betlehem, begynte keiser Augustus’ menn å konstruere en bru som skulle forbinde Via Emilia til Nord-Italia til Via Flamina, slik at påstanden om at alle veger fører til Roma ble riktig. Den brua ble så solid bygget at den fremdeles etter 2 000 år tjenestegjør som bru midt i Rimini.

Fem buer måtte til for å nå over elva

Tidens tann

Augustus selv døde i år 14 og rakk ikke åpningen av brua som først sto ferdig i år 21. Stesønnen Tiberius tok over både tronen og fullføringen av brua, derfor fikk brua også navnet hans: Ponte di Tiberio.
Materialet som brua er bygd av, er istrisk stein. Dette er sandstein fra halvøya Isteria på den andre siden av Adriaterhavet, nærmere bestemt mellom den i dag slovenske byen Portoroz og den kroatiske byen Pula. Denne steinen er brukt mye i Italia, særlig i Venezia. Steinen er nærmest hvit eller gul når den tas ut. Tidens tann gjør den gradvis mer lys grå i tonen.

Ponte di Tiberio er bare en av mange bruer over elva.

Badebyen


Fem buer er brukt for å bygge brua over Marecchia, den strekker seg til sammen nær 63 meter. Det lengste spennet er vel 10 meter. Bredden er 8,6 meter. Ingen hadde en gang drømt om vogner som kunne gå av seg selv uten hest eller okse spent foran, den gang. I 2018 er brua fremdeles i kontinuerlig bruk med personbiltrafikk.

I dag 2 000 år etter åpningen ber brua fremdeles i bruk.


Brua er en historiebok hvis liv startet lenge før både Colosseum i Roma og Arena di Verona ble bygd. Ingen vet hva den har opplevd. Rimini er best kjent i dag som en av de første badebyene i Europa og for sitt rike natteliv. Historien vil ha det til at de første bosetterne kom hit for mer enn 800 000 år siden. 400 år før keiser Augustus initierte byggingen av Ponte di Tiberio, okkuperte gallerne byen. 100 år seinere klarte romerne å ta over og bygge en koloni ved utløpet av elva. Noen få kilometer nord for Rimini renner en annen elv ut, nemlig Rubicone. Elva var den tydelige grenselinjen hvor romersk lov forbud noen å krysse den med militærstyrker. Cæsar gjorde det og startet den romerske borgerkrigen. Da var det han holdt appellen med det kjente utsagn:


«Terningen er kastet»

Slaget ved Rimini


På seinsommeren i 1944 var Rimini arena for det som regnes for det største slaget som ble gjennomført i Italia under Den andre verdenskrig. 1,2 millioner soldater deltok i kampene. Byen ble massivt bombet og skal ha blitt beskutt av tett på 1,5 millioner skudd bare fra de allierte. Alt dette overlevde Ponte di Tiberio. Brua som hadde hatt strategisk betydning siden den ble bygd, ble skånet. En gang i 1970 møtte professor Charles Zanoini Rosino den tyske offiseren Rudolf Rennecke i Geneve. Samtalen gled inn på slaget ved Rimini. Rennecke innrømte at han hadde holdt sin hånd over den gamle broen. Hvorfor sier historien intet om.

Tredje tusenår


I løpet av de siste årene har Rimini kommune gjort ganske mye med gatebildet i den gamle delen av byen. Flere bruer krysser elva midt i byen. Vår bru fra år 21 f. kr er gjort envegskjørt, trafikken er begrenset til lettere kjøretøy. Om tre år er den klar for å ta til på sitt tredje tusenår.

(For orden skyld: Brutus og Keiser Augustus var ikke biologiske brødre. Brutus var sønn av Cæsars elskerinne mens Augustus var en grandnevø som ble adoptert av Cæsar. Tiberio – Tiberius – ble også adoptert av Cæsar. Familiesammensetningene fra denne tida kunne være rett så kompliserte, men gode til å bygge bruer var de… )

(For orden skyld: Brutus og Keiser Augustus var ikke biologiske brødre. Brutus var sønn av Cæsars elskerinne mens Augustus var en grandnevø som ble adoptert av Cæsar. Tiberio – Tiberius – ble også adoptert av Cæsar. Familiesammensetningene fra denne tida kunne være rett så kompliserte, men gode til å bygge bruer var de… )

Det er restriksjoner på tyngden over brua, og det er trafikk kun i en retning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.